Oddziały integracyjne
Treść
Oddziały integracyjne w SP Jelna
I. Oddział integracyjny – definicja
Oddział integracyjny to klasa w szkole, która skupia zarówno uczniów z niepełnosprawnościami, jak i uczniów bez takich ograniczeń.
II. Specyfika i warunki kształcenia
Obecność drugiego nauczyciela, nauczyciela współorganizującego proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz pomocy nauczyciela w zajęciach edukacyjnych ma na celu zapewnienie wsparcia i dostosowania procesów nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów.
Nauczyciel współorganizujący realizuje zadania:
- wspólnie z nauczycielami prowadzi zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą,
- prowadzi zintegrowane działania m. in. udzielanie pomocy w doborze treści programowych i metod pracy z uczniem z niepełnosprawnością,
- współorganizuje formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- prowadzi zajęcia rewalidacyjne.
III. Zalety kształcenia w oddziałach integracyjnych
Kształcenie w oddziałach integracyjnych przynosi liczne korzyści dla wszystkich uczniów. Dla uczniów z niepełnosprawnościami, integracyjne środowisko nauczania oferuje indywidualne, dostosowane programy edukacyjne (IPET), które pozwalają na zdobywanie wiedzy i umiejętności, jednak w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Dzięki temu uczniowie mogą rozwijać empatię, komunikację, samodzielność oraz wiarę we własne siły, a także nawiązywać pozytywne kontakty społeczne. Ponadto uczniowie korzystają z mniejszej liczebności klasy, co często przekłada się na wyższą jakość kształcenia. Uczestnictwo w takim środowisku sprzyja kształtowaniu zachowań prospołecznych, postaw szacunku, tolerancji, empatii oraz wzajemnej pomocy, co jest niezwykle cennym doświadczeniem życiowym. Integracja w edukacji promuje zatem wartości, które są kluczowe w budowaniu społeczności opartej na zrozumieniu i współpracy.
IV. Integracja w naszej Szkole
1. Oddziały integracyjne
Obecnie w naszej szkole są dwa oddziały integracyjne:
- Klasa 1
- Klasa 2
2. Zajęcia specjalistyczne i specjaliści
a) zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- korekcyjno – kompensacyje,
- logopedyczne,
- rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne
- trening umiejętności społecznych TUS
- rewalidacyjne.
b) specjaliści w naszej szkole:
- psycholog,
- pedagog szkolny,
- pedagog specjalny,
- logopeda,
- nauczyciele współorganizujący proces kształcenia,
- doradca zawodowy,
- terapeuta pedagogiczny.
3. Wyposażenie
- tablice interaktywne,
- podłoga rozszerzonej rzeczywistości Funn floor - „Magiczny Dywan”,
- programy multimedialne M-Talent,
- kącik wyciszeń,
- sensoryczne pomoce dydaktyczne,
- winda.
ZAPRASZAMY !!!