Przejdź do treści
Slider2
1
3
5
Przejdź do stopki

PROGRAMY PROFILAKTYCZNE: DEBATA I CUKIERKI

Treść

W dniu 26 września 2025 r. w naszej szkole przeprowadzono realizację programów profilaktycznych: Debata w klasach VII i VIII i Cukierki w klasach II i III, w formie dwugodzinnych warsztatów.
Debata to program profilaktyczny dotyczący alkoholizmu, skierowany jest głównie do młodzieży, która nie miała jeszcze kontaktu z alkoholem. Jego celem jest zapobieganie przedwczesnemu spożyciu alkoholu oraz jego negatywnym skutkom, a także promowanie postawy abstynencji i kształtowanie umiejętności zdrowego stylu życia. W czasie warsztatów zwrócono uwagę uczestników na rozwijanie zainteresowań, pasji, aktywnego spędzania wolnego czasu. Uczniowie brali udział w ankiecie ukierunkowanej wokół pojęć: abstynencja, świadek trzeźwości, picie alkoholu.
Młodzież chętnie brała udział w ćwiczeniach, zadaniach, scenkach, dzięki którym miała możliwość nabywania wiedzy potrzebnej w przyszłości w dokonywaniu właściwych wyborów (życia w trzeźwości). Warsztaty pouczyły uczestników jak cienka jest granica między życiem bez nałogów, a uzależnieniem, ukazały zasłyszane opinie o faktach i mitach, które związane są z używkami. Uczniowie zrozumieli, że ucieczka w alkohol nawarstwia problemy, ale ich nie rozwiązuje i człowiek zamyka się w błędnym kole oraz jak ważna jest profilaktyka uzależnień.
Dla młodszych dzieci - uczniów klasy II i III realizowany był program Cukierki. Program podejmuje również tematykę profilaktyki uzależnień. Zajęcia warsztatowe prowadzone w ramach programu oparte zostały na bajce Agnieszki Grzelak pt. Cukierki, której kolejno prezentowane fragmenty stanowiły zaproszenie do podjęcia dyskusji na trudne dla dzieci tematy związane z substancjami uzależniającymi.  Dzieci chętnie brały udział w urozmaiconych aktywizujących formach, m.in.: burzy mózgów, pantomimie, zabawach ruchowych i dyskusji.  Na zajęciach przybliżono dzieciom podstawowe informacje na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych; rozwijano samodzielne i twórcze myślenie; kształtowano umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi; uczono podstaw asertywnych względem osób nieznajomych; współpracy z innymi dziećmi jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym, i przemocy rówieśniczej. Programy był również świetną formą integracji uczniów naszej szkoły. Oba programy profilaktyczne zostały zrealizowane przez trenera Pracowni Profilaktyki   Gaudium: pana Grzegorza Tokarczyka. (tekst: I. Jewulska)

 

 

109378