Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
Treść
Rozdział 7
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§43
- Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia. - Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w § 37.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia ma funkcję informacyjną oraz wspierającą i służy:
1) informowaniu ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych w odniesieniu do wymagań wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania oraz o jego zachowaniu i postępach w tym zakresie;
2) udzielaniu uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i wskazówek, w jaki sposób powinien pracować, aby wyeliminować błędy;
3) inspirowaniu ucznia do podejmowania aktywności na rzecz podnoszenia wiedzy i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych;
4) motywowaniu ucznia do pracy nad swoim zachowaniem zgodnie z katalogiem wartości i wizerunkiem absolwenta przejętymi w uchwalonym przez Radę Rodziców programie wychowawczym;
5) dostarczaniu rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
§43a
- Nauczyciele na pierwszych zajęciach w nowym roku szkolnym informują uczniów, a w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, informują rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych wynikających z podstawy programowej prowadzonych przez siebie zajęć, niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. - Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane na pierwszym w nowym roku szkolnym zebraniu z rodzicami za pośrednictwem wychowawcy. Jeśli rodzic jest nieobecny może zapoznać się z wymaganiami w godzinach dostępności nauczyciela dla ucznia i rodzica. Zapoznanie się z wymaganiami rodzic potwierdza podpisem na liście przygotowanej przez wychowawcę klasy.
- Istnieje możliwość przekazania rodzicowi wymagań za pośrednictwem dziennika elektronicznego, z wykorzystaniem modułu „Wiadomości”, w terminie trzech tygodni od rozpoczęcia zajęć. Przesłanie wiadomości przez nauczyciela prowadzącego zajęcia jest traktowane, jako wypełnienie obowiązku informacyjnego, o którym mowa w ust. 1.
- Formułowanie wymagań edukacyjnych uwzględnia poniższe zasady:
1) nauczyciel opracowuje w formie pisemnej zestaw wymagań, sposoby sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia i przedstawia dyrektorowi do wglądu do 31 sierpnia każdego roku;
2) wymagania muszą zawierać zakres wiedzy i umiejętności wynikających z podstawy programowej, przewidziane do realizacji w danym roku szkolnym, oraz uwzględniać w klasach IV – VIII podział na poziomy:
a) wykraczający, niezbędny do uzyskania stopnia celującego,
b) dopełniający, niezbędny do uzyskania stopnia bardzo dobrego,
c) rozszerzony, niezbędny do uzyskania stopnia dobrego,
d) podstawowy, niezbędny do uzyskania stopnia dostatecznego,
e) konieczny, niezbędny do uzyskania stopnia dopuszczającego;
3) w klasach I-III wymagania uwzględniają następujące poziomy:
a) wysoki,
b) podstawowy,
c) niski. - Dokonując formułowania i klasyfikacji wymagań na poszczególne poziomy w klasach IV - VIII, nauczyciele stosują następujące kryteria ogólne:
1) poziom wykraczający- ocena celująca:
a) umiejętności i wiedza pozwalające na samodzielne i twórcze rozwijanie własnych uzdolnień,
b) biegłe posługiwanie się zdobytymi wiadomościami z programu nauczania danej klasy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, propozycje rozwiązań nietypowych, rozwiązywanie zadań przewidzianych do realizacji w danej klasie;
2) poziom dopełniający –cena bardzo dobra:
a) pełny zakres umiejętności i wiedzy określony podstawą programową przedmiotu dla danej klasy,
b) sprawne posługiwanie się zdobytą wiedzą, stosowanie jej w nowych sytuacjach;
3) poziom rozszerzony – ocena dobra:
a) umiejętności i wiadomości określone podstawą programową przedmiotu dla danej klasy na poziomie pozwalającym samodzielnie rozwiązywać typowe zadania praktyczne lub teoretyczne o średnim stopniu trudności,
b) poprawne wykorzystanie zdobytych wiadomości do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań praktycznych i teoretycznych;
4) poziom podstawowy – ocena dostateczna :
|a) umiejętności i wiedza wynikające z podstawy programowej niezbędne do rozwiązania zadań i problemów o podstawowym stopniu trudności, przydatne w do nauki w klasie programowo wyższej,
b) wykorzystanie nabytych umiejętności i wiedzy do rozwiązywania typowych zadań i problemów o podstawowym stopniu;
5) poziom konieczny – ocena dopuszczająca:
a) kluczowe umiejętności i wiedza wynikające z podstawy programowej niezbędne do kontynuowania nauki w klasie programowo wyższej (kolejnym etapie kształcenia),
b) wykorzystanie nabytych umiejętności i wiedzy z pomocą nauczyciela do rozwiązywania typowych zadań i problemów o niewielkim stopniu trudności. - Dokonując formułowania i klasyfikacji wymagań na poszczególne poziomy w klasach I - III, nauczyciele stosują następujące kryteria ogólne:
1) poziom wysoki:
a) biegłe posługiwanie się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów praktycznych,
b) propozycje rozwiązań nietypowych;
2) poziom podstawowy:
a) umiejętności i wiadomości na poziomie pozwalającym samodzielnie rozwiązywać typowe zadania praktyczne lub teoretyczne o podstawowym stopniu trudności,
b) poprawne wykorzystanie zdobytych wiadomości do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań praktycznych i teoretycznych;
3) poziom niski:
a) wykorzystanie nabytych umiejętności i wiedzy do rozwiązywania typowych zadań i problemów o niewielkim stopniu trudności,
b) kluczowe umiejętności i wiedza wynikające z podstawy programowej niezbędne do kontynuowania nauki w klasie programowo wyższej (kolejnym etapie kształcenia). - Wymagania edukacyjne oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, nauczyciel jest obowiązany dostosować do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia objętego kształceniem specjalnym, nauczaniem indywidualnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Nauczyciele opracowują treść dostosowań na podstawie:
a) orzeczenia – w przypadku uczniów objętych kształceniem specjalnym lub/i nauczaniem indywidualnym;
b) opinii poradni psychologicznio-pedagogicznej - w przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-psychologiczną. - Nauczyciele opracowują dostosowania w ciągu dwóch tygodni od uzyskania informacji od Dyrektora o dostarczeniu do szkoły odpowiednio opinii lub orzeczenia i przekazują pedagogowi specjalnemu, który umieszcza je w indywidualnej j teczce ucznia.
- Informacje o dostosowaniach są przekazywane rodzicom zgodnie z zapisami ust. 1 i 2. W przypadku dostarczenia do szkoły opinii lub orzeczenia w trakcie roku szkolnego o dostosowaniach informuje rodziców pedagog specjalny w czasie indywidualnego spotkania, które organizuje w ciągu dwóch tygodni od opracowania dostosowań. Jeśli do spotkania nie doszło informacje o dostosowaniach przekazuje wychowawca na najbliższym spotkaniu z rodzicami.
§44
- Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem wspierania ucznia w staraniach o osiągniecie postępu w osiąganiu wymagań edukacyjnych oraz doceniania jego starań w tym zakresie.
- Ocenianie bieżące realizuje się przez:
1) ocenę słowną – odnoszenie się do działań i osiągnięć ucznia oraz jego zachowania i trudności w procesie uczenia się;
2) ocenę wspierającą – odnoszenie się do działań i osiągnięć ucznia w aspekcie doceniania poprawnych rozwiązań oraz udzielanie mu pomocy i wsparcia w poszukiwaniu powodów niepowodzeń i niwelowaniu ich;
3) ocenę kształtującą – wypracowanie warunków wspierających efektywne uczenie się i pracę nad sobą ucznia i wspieranie ucznia w planowaniu jego nauki;
4) bieżące ustalanie poziomu opanowania wiedzy i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, w skali, o której mowa w §45 ust. 1. - W ramach oceniania bieżącego uczeń jest wspierany i informowany o postępach w procesie rozwoju intelektualnego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego przez cały rok szkolny.
§45
- Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6 (cel);
2) stopień bardzo dobry – 5 (bdb);
3) stopień dobry – 4 (db);
4) stopień dostateczny – 3 (dst);
5) stopień dopuszczający – 2 (dop);
6) stopień niedostateczny – 1 (ndst). - W klasach I–III:
1) ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych jest ustalane w stopniach według skali określonej w ust. 1 i odnoszą się do poziomów wymagań , o których mowa w §43a ust.6, w przy czym stopień:
a) celujący i bardzo dobry odpowiada opanowaniu wiedzy i umiejętności na poziomie wysokim,
b) stopień dobry i dostateczny odpowiada opanowaniu wiedzy i umiejętności na poziomie podstawowym,
c) dopuszczający odpowiada opanowaniu wiedzy i umiejętności na poziomie niskim; - Oceny bieżące powinny być ustalane systematycznie oraz w różnych formach.
§46
(Uchylony).§47
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciel ustnie uzasadnia ustaloną ocenę w celu przekazywania uczniowi informacji pomagających w uczeniu się. Uzasadnienie zawiera wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy. W przypadku sprawdzianu informacja powinna mieć charakter pisemny
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia: sprawdziany i kartkówki są udostępniane uczniowi podczas omawiania wyników tych prac.
- Rodzice mogą otrzymać do wglądu sprawdzone i ocenione prace pisemne na swój wniosek, w terminie do dwóch tygodni od wpisania oceny do dziennika. Nauczyciel udostępnia rodzicowi pracę w szkole podczas spotkania w godzinach dostępności nauczyciela dla ucznia i rodzica, o których mowa w §26 ust.3 pkt.3. Istnieje możliwość umówienia innego terminu. Rodzic może sfotografować pracę.
- (Uchylony).
- Szkoła umożliwia rodzicom pozyskanie informacji o ocenach, osiągnięciach i trudnościach edukacyjnych uczniów w następujących formach:
1) ogólnoszkolnych i klasowych spotkań, organizowanych, co najmniej raz w półroczu, w których uczestnictwo rodziców jest obowiązkowe i powinno być udokumentowane podpisem na liście obecności;
2) indywidualnych konsultacji z rodzicami;
3) adnotacji o uzyskanych ocenach w dzienniku, z którymi rodzic ma obowiązek się zapoznać;
4) uwag i wskazówek przekazanych poprzez dziennik elektroniczny. - W przypadku rozpoznania szczególnych uzdolnień ucznia informacje o tym fakcie przekazuje rodzicowi pedagog, wskazując możliwe formy rozwijania uzdolnień, w tym w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§47a
- Uczeń jest oceniany z wiedzy i umiejętności w formie odpowiedzi ustnych, prac pisemnych oraz zadań praktycznych.
- W odniesieniu do muzyki, plastyki, techniki oraz wychowania fizycznego kontrola ma przede wszystkim charakter zadań praktycznych.
- Sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów w zależności od specyfiki przedmiotu mogą być:
1) odpowiedź ustna;|
2) sprawdzian;
3) test;
4) kartkówka;
5) wytwory, ćwiczenia i zadania praktyczne;
6) inne efekty pracy ucznia wykonywanej poza zajęciami lekcyjnymi (np. praca domowa, prezentacje, projekty). - Sprawdzian i test obejmuje większy zakres treści, np. całego działu.
- Kartkówka jest krótką, pisemną formą pracy trwającą nie dłużej niż 15 minut, obejmująca zakres materiału maksymalnie z ostatnich trzech lekcji.
- Elementami branymi pod uwagę w wypowiedzi ustnej i pisemnej są:
1) zakres wiedzy i stopień opanowania kształtowanych umiejętności;
2) rozumienie wiedzy;
3) praktyczne wykorzystanie posiadanych informacji i umiejętności (w sytuacjach typowych i problemowych);
4) kultura przekazywania: poprawność językowa, stylistyczna, kompozycyjna, spójność i logiczność wywodu. - W ocenie wytworów, ćwiczeń i zadań praktycznych uczący zwraca uwagę na:
1) estetykę;
2) oryginalność ujęcia tematu
3) poprawność merytoryczną, właściwą danej technice;
4) zaangażowanie i wkład pracy. - Z końcem półrocza, roku szkolnego, może być przeprowadzane badanie kontrolne umiejętności i wiedzy zapowiedziane z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
- Nauczyciel, w porozumieniu z Dyrektorem, w ramach diagnozowania osiągnięć edukacyjnych uczniów, może przeprowadzić :
1) diagnozę na zakończenie I etapu kształcenia
2) diagnozę wstępną na rozpoczęcie II etapu kształcenia
3) egzamin próbny ósmoklasisty.
Z diagnoz formułuje się wnioski oraz informację zwrotną dla ucznia i rodzica. Diagnoza nie podlega ocenie w skali stopni szkolnych i nie ma wpływu na klasyfikację. - Częstotliwość oceniania powinna odpowiadać nie mniej, niż podwojonej tygodniowej ilości godzin danych zajęć, przy czym ilość ocen w ciągu półrocza nie może być mniejsza niż trzy.
§ 48
- Prace pisemne (sprawdzian, test, kartkówka) są przeprowadzane z uwzględnieniem następujących zasad:
1) wszystkie prace pisemne mają charakter obowiązkowy;
2) jeżeli z przyczyn obiektywnych uczeń nie może napisać sprawdzianu, nauczyciel -w porozumieniu z uczniem - wyznacza termin dodatkowy, nie później jednak, niż tydzień po terminie pierwotnym;
3) jeżeli z powodu dłuższej nieobecności w szkole lub z przyczyn obiektywnych uczeń nie pisał sprawdzianu, nauczyciel -w porozumieniu z uczniem - wyznacza termin dodatkowy, nie później jednak, niż tydzień po powrocie do szkoły;
4) w przypadku jednodniowej nieobecności ucznia w dniu pracy pisemnej, uczeń zobowiązany jest do napisania jej na następnych zajęciach;
5) w przypadku, gdy praca pisemna nie odbyła się z przyczyn niezależnych od nauczyciela, może zostać przeprowadzona na pierwszych kolejnych zajęciach, pod warunkiem, że w danym dniu nie ma zapowiedzianego sprawdzianu;
6) sprawdziany i testy muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem wraz z adnotacją tego faktu w dzienniku elektronicznym;
7) nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia pracy pisemnej bez wcześniejszego uzgodnienia terminu w przypadku ucznia, który dezorganizuje proces oceniania przez ucieczki bądź nieusprawiedliwioną absencję;
8) nauczyciel przed przeprowadzeniem sprawdzianu, zadania klasowego omawiaz uczniami zakres materiału, przykładowe zadania oraz przekazuje wymagania objęte sprawdzeniem;
9) prace pisemne powinny zawierać zadania o zróżnicowanym stopniu trudności, stosownie do wymagań edukacyjnych przekazanych uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego;
10) w ciągu dnia może być przeprowadzony jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia maksymalnie trzy;
11) ilość sprawdzianów w ciągu okresu zależy od ilości godzin w tygodniowym rozkładzie zajęć, nie może być jednak mniejsza niż jeden w półroczu przy jednej godzinie tygodniowo, nie mniej niż dwa przy dwóch godzinach tygodniowo, nie mniej niż trzy w półroczu przy trzech i więcej godzinach w tygodniu;
12) poprawiona i oceniona praca pisemna musi zostać przedstawiona uczniowi w ciągu dwóch tygodni, chyba, że dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe z powodu dłuższej nieobecności nauczyciela lub nieodbycia lekcji z powodów niezależnych od nauczyciela;
13) nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną stanowiącą komentarz do ustalonej oceny, odnoszący się do tego, co uczeń zrobił dobrze, jakie popełnił błędy i jak ma je poprawić;
14) formułowanie stopnia odbywa się w oparciu o wynik punktowy, przy czym norma zaliczenia, niezbędna do uzyskania danej oceny jest następująca:
a) celujący - co najmniej 96%,
b) bardzo dobry - co najmniej 90%,
c) dobry - co najmniej 70%,
d) dostateczny - co najmniej 50%,
e) dopuszczający - co najmniej 36%,
f) niedostateczny - mniej niż 36%.
15)nauczyciel nie może przeprowadzić pracy pisemnej w przypadku, gdy poprzednia praca pisemna nie została poprawiona i oceniona. - Oceny ze sprawdzianów i testów wpisywane są do dziennika elektronicznego kolorem czerwonym. Oceny z kartkówek wpisywane są kolorem zielonym. Pozostałe oceny są wpisywane kolorami ustalonymi przez administratora dziennika.
- Uczeń ma prawo do poprawy wszystkich ocen niezależnie od sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, które wykorzystał nauczyciel, na następujących zasadach:
1) uczeń ma prawo do poprawy oceny w terminie nie późniejszym, niż tydzień od jej uzyskania;
2) uczeń ma możliwość tylko jednokrotnego poprawiania tej samej oceny;
3) ocena z poprawy zostaje wpisana do dziennika obok oceny poprawianej; przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej brana jest pod uwagę ocena uzyskana z poprawy. - Prace pisemne są przechowywane w szkole przez dany rok szkolny.
§48a
- W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w §27a i organizacji kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w nauczyciel monitoruje postępy edukacyjne uczniów oraz dokonuje weryfikacji ich wiedzy i umiejętności wykorzystując, zależnie od specyfiki przedmiotu, poniższe formy sprawdzania osiągnięć:
1) testy on-line;
2) odpowiedzi on-line w trakcie zajęć;
3) sprawdziany;
4) karty pracy;
5) ćwiczenia;
6) dłuższe wypowiedzi pisemne;
7) prezentacje;
8) wytwory. - Zadania i polecenia uwzględnione w formach, o których mowa w ust. 2 muszą:
1) uwzględniać tylko przerobiony i objaśniony materiał;
2) odnosić się do wymagań edukacyjnych;
3) uwzględniać dostosowania wymagań dla uczniów ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi. - Podstawą ustalenia oceny z prac pisemnych są odesłane nauczycielom przez uczniów prace, w formie ustalanej przez nauczyciela, z wykorzystaniem sposobów komunikacji wykorzystywanych w szkole w zdalnym nauczaniu.
- Czas na wykonanie zleconych zadań do samodzielnego wykonania powinien być zależny od poziomu trudności i ilości czasu potrzebnego do jego wykonania, jednak nie może być krótszy niż 2 dni.
- Nauczyciel przeprowadza sprawdziany podsumowujące większą partię materiału na zasadach określonych w § 48 statutu, a ponadto uwzględnia dostosowania wymagań i form sprawdzenia wiedzy i umiejętności dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Nauczyciel podaje uczniowi informację zwrotną po sprawdzeniu pracy. O sposobie jej przekazania informuje uczniów.
- Przygotowane pliki z zadaniami i ocenione prace uczniów nauczyciele przechowują do końca roku szkolnego.
- W przypadku braku odesłania pracy przez ucznia bez wiarygodnego uzasadnienia nauczyciel kontaktuje się z rodzicem i wyznacza kolejny termin, nie dłuższy jednak niż 2 dni. Nauczyciel może wykorzystać w tym przypadku inną wersję zadań i poleceń.
- Jeśli wskutek braku odesłania pracy nauczyciel nie będzie mógł ustalić oceny, wiadomości i wiedza ucznia objęte sprawdzeniem zostaną ocenione w pierwszym tygodniu po powrocie do szkoły, w formach określonych w statucie. W takim przypadku statutowe regulacje dotyczące ograniczenia tygodniowej liczby sprawdzianów nie mają zastosowania
- Niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych w okresie zawieszenia nauki oznacza niewypełnianie statutowych obowiązków ucznia i będzie miało wpływ na ocenę zachowania ucznia.
- Nauczyciel informuje uczniów i rodziców o uzyskanych ocenach, wpisując je do dziennika elektronicznego.
§49
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z poszczególnych zajęć edukacyjnych ustala się w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, o których mowa w §43 ust. 1 pkt 1, uwzględniając oceny bieżące uzyskane w okresie objętym klasyfikacją.
- Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna uczniów klas I-III z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku wymagań i efektów kształcenia zawartych w podstawie programowej oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- W klasach I-III ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć. W przypadku, gdy zajęcia z języka angielskiego, edukacji informatycznej, edukacji plastycznej, edukacji muzycznej i wychowania fizycznego prowadzi inny nauczyciel, wychowawca uwzględnia w klasyfikacyjnej ocenie opisowej informację o osiągnięciach edukacyjnych ucznia, sporządzoną przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem pierwszego śródroczna, o którym mowa w § 16 ust. 2.
- Klasyfikację roczną przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkole.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali określonej we właściwych przepisach. W klasach I-III szkoły podstawowej są to oceny opisowe.
- (Uchylony).
- (Uchylony).
- (Uchylony).
- (Uchylony).
- Śródroczna ocena klasyfikacyjna jest elementem okresowego monitorowania rozwoju ucznia, ma charakter informacyjny i nie podlega poprawie.
- Uczeń lub jego rodzice mogą ubiegać się o otrzymanie wyższej, niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. Warunki tryb uzyskiwania wyższej, niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej określa § 54.
§ 50
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne,
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia. Wychowawca ustalając ocenę uwzględnia kryteria zawarte w § 52 ust. 3-8 oraz wyniki oceniania bieżącego, o którym mowa w § 52a.
- Na tydzień przed terminem śródrocznej klasyfikacji:
1) nauczyciele ustalają śródroczne oceny klasyfikacyjne z danych zajęć;
2) wychowawca śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. - Na 10 dni przed terminem rocznej klasyfikacji:
1) nauczyciele ustalają uczniom przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z danych zajęć;
2) wychowawca ustala przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
4a. W przypadku przewidywanej rocznej oceny niedostatecznej z zajęć edukacyjnych nauczyciel, a w przypadku nagannej rocznej oceny zachowania wychowawca, ustala ją na 14 dni przed klasyfikacją. - Śródroczne oceny klasyfikacyjne i przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciele i wychowawca wpisują niezwłocznie po ich ustaleniu do dziennika elektronicznego w przeznaczonym do tego miejscu.
- Oceny ustalone zgodnie z ust. 4 i 4a są ostateczne i mogą być zmienione tylko:
a) w przypadku uzyskania wyższej niż przewidywana oceny, zgodnie z procedurą określoną w § 54;
b) w drodze egzaminu poprawkowego lub pisemnego sprawdzianu wiedzy i umiejętności, o których mowa w § 57 i § 58.
§ 51
- O przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciele oraz wychowawca, którzy ustalili oceny, informują ucznia w terminie, o którym mowa w § 50 ust.4.
- O ustalonej przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej ocenie:
a) niedostatecznej z zajęć edukacyjnych -nauczyciel,
b) nagannej ocenie zachowania -wychowawca informuje ucznia w terminie, o którym mowa w § 50 ust.4a. - W kolejnym dniu nauki po terminie ustalenia rocznych przewidywanych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania wychowawca sporządza wykaz przewidywanych ocen i przekazuje go – za pośrednictwem ucznia- jego rodzicom. Uczniowie potwierdzają otrzymanie wykazu podpisem na liście. Rodzice są zobowiązani podpisać ten wykaz i zwrócić poprzez dziecko na drugi dzień wychowawcy.
- Wykaz, o którym mowa w ust. 3 może być przekazany także w formie elektronicznej, jako załącznik przez moduł „Wiadomości” w dzienniku.
- Informacje o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania mogą być także przekazane w trakcie zebrania rodziców danego oddziału lub indywidualnych spotkań z wychowawcą za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
5a. W przypadku ustalenia przewidywanej rocznej niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej nagannej oceny zachowania, obowiązek informacyjny, określony w ust. 3-5, stosuje się odpowiednio. - Jeśli przekazanie informacji w żaden wymieniony w ust. 3-5 sposób nie okazało się skuteczne- brak jest pisemnego potwierdzenia jej przekazania- wychowawca przekazuje ją rodzicowi telefonicznie. W takim przypadku z rozmowy sporządza notatkę służbową, w której zawiera się datę i godzinę rozmowy oraz treść przekazanej informacji.
§ 52
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia.
1a. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
1b. Informacje, o których mowa w ust. 1a są przekazywane na pierwszym w nowym roku szkolnym zebraniu z rodzicami przez wychowawcę. Jeśli rodzic jest nieobecny może zapoznać się z wymaganiami w godzinach dostępności wychowawcy dla ucznia i rodzica. Zapoznanie się z wymaganiami rodzic potwierdza podpisem na liście przygotowanej przez wychowawcę klasy. - Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia, przez co rozumie się wypełnianie obowiązków określonych § 37 ust. 1, 3, 4 i 5, a ponadto:
a) dbanie o higienę osobistą,
b) wypełnianie obowiązków wynikających z powierzonych zadań,
c) dbanie o porządek na terenie szkoły,
d) systematyczne uczęszczanie na zajęcia obowiązkowe i pozalekcyjne,
e) brak spóźnień,
f) wykonywanie poleceń nauczyciela,
g) podporządkowanie się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego; - postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, przez co rozumie się w szczególności:
a) pracę na rzecz klasy, szkoły i środowiska w ramach wolnego czasu,
b) aktywny, systematyczny udział w pracy na rzecz innych ludzi w ramach szkolnego wolontariatu,
c) wzbogacanie mienia klasy lub szkoły,
d) dbanie o wystrój klasy i szkoły,
e) dbanie o mienie szkoły,
f) respektowanie zakazu podrabiania podpisów rodziców oraz jakiejkolwiek ingerencji w dokumentację szkolną,
g) oddanie znalezionej rzeczy,
h) dbanie o dobre imię szkoły, jej pracowników, koleżanek i kolegów,
i) nierozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o szkole i jej pracownikach;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły, przez co rozumie się wypełnianie obowiązków określonych § 37 ust. 8, a ponadto:
a) poznawanie postaci Patrona Szkoły i znajomość hymnu Szkoły,
b) odpowiednie zachowanie w czasie uroczystości i imprez szkolnych,
c) pomoc w organizowaniu uroczystości lub szkolnych imprez,
d) udział w uroczystościach lub szkolnych imprezach,
e) udział w konkursach i zawodach organizowanych poza Szkołą;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej, przez co rozumie się w szczególności:
a) przestrzeganie kultury słowa, unikanie wulgaryzmów,
b) wzbogacanie słownictwa poprzez czytelnictwo i udział w konkursach promujących piękno polszczyzny,
c) pracę w redakcji gazetki szkolnej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, przez co rozumie się wypełnianie obowiązków określonych §37 ust. 7, a ponadto:
a) respektowanie zakazu przebywania na placu zabaw uczniów powyżej 12 roku życia, a w przypadku dzieci młodszych, bez opieki nauczyciela,
b) niespożywanie napojów energetyzujących,
c) respektowanie nietykalności osobistej innych osób,
d) zakaz nękania, poniżania i przemocy słownej wobec innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, przez co rozumie się w szczególności:
a) odpowiednie zachowanie w stosunku do osób dorosłych, koleżanek i kolegów w czasie pobytu w szkole, w trakcie wyjazdów, wycieczek,
b) zachowanie spokoju i powagi w czasie uroczystości szkolnych,
c) właściwe zachowanie na przerwach,
d) przyznanie się do winy,
e) oddanie rzeczy skradzionej lub znalezionej,
f) mówienie prawdy,
g) respektowania zakazu odpisywania i ściągania na pracach pisemnych;
7) okazywanie szacunku innym osobom, przez co rozumie się wypełnianie obowiązków określonych §37 ust. 6, a ponadto:
a) poszanowanie godności innych osób, w tym zakaz wpisów i rozpowszechnia materiałów audio lub wideo o charakterze obraźliwym, mogących negatywnie wpłynąć na zdrowie psychiczne i bezpieczeństwo innych osób;
b) właściwe zachowanie w stosunku do osób starszych, chorych i niepełnosprawnych,
c) szanowanie zdania innych,
d) rozwiązywanie sporów w drodze dialogu i kompromisu. - Ocenę wzorową zachowania otrzymuje uczeń, który:
1) systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
2) cechuje go pilność, wyjątkowa rzetelność, sumienność w nauce i wypełnianiu innych obowiązków;
3) odznacza się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza nią;
4) zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;
5) dostrzega potrzebujących i organizuje im pomoc;
6) jest inicjatorem działań na rzecz klasy, szkoły, środowiska;
7) aktywnie działa w wolontariacie;
8) rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
9) bierze aktywny udział w promocji Szkoły poprzez występy na uroczystościach pozaszkolnych, udział w zawodach, konkursach, aktywność wolontariacką;
10) pielęgnuje tradycje szkoły i dba o piękno mowy ojczystej. - Ocenę bardzo dobrą zachowania otrzymuje uczeń, który:
1) zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
2) systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
3) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę, nie ulega żadnym nałogom;
4) przestrzega obowiązujących w Szkole zasad ubierania się;
5) godnie i kulturalnie zachowuje się w Szkole i poza nią;
6) włącza się w prace na rzecz klasy, szkoły lub środowiska;
7) postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
8) wyróżniająco realizuje powierzone zadania;
9) okazuje szacunek innym uczniom i pracownikom Szkoły;
10) dba o dobre imię Szkoły. - Ocenę dobrą z zachowania otrzymuje uczeń, który:
1) zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
2) systematycznie uczęszcza do szkoły, ma nie więcej niż 5 spóźnień na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
3) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę, nie ulega żadnym nałogom;
4) przestrzega obowiązujących w Szkole zasad ubierania się i wyglądu zewnętrznego;
5)zachowuje się kulturalnie w Szkole i poza nią;
6) wyróżnia się w realizacji niektórych zadań;
7)szanuje siebie i innych,
8) swym zachowaniem w stosunku do uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły nie budzi zastrzeżeń. - Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, który:
1) stara się spełniać wymagania szkolne i być systematycznym w nauce;
2) sporadycznie nie przestrzega Statutu Szkoły i obowiązujących zasad;
3) zadania i obowiązki stara się wypełniać rzetelnie, ale nie zawsze jest sumienny i terminowy;
4) wykonuje polecenia nauczyciela i innych pracowników Szkoły;
5) stara się kulturalnie zachowywać w Szkole i poza nią;
6) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych;
7) przestrzega obowiązujących w Szkole zasad ubierania się i wyglądu zewnętrznego;
8) zazwyczaj stosuje zwroty grzecznościowe;
9) z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, pracowników szkoły, osób starszychi kolegów. - Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który:
1) (uchylony);
2) używa agresywnego i wulgarnego języka i rzadko używa zwrotów grzecznościowych;
3) opuszcza bez uzasadnionego powodu zajęcia i spóźnia się na nie;
4) narusza podstawowe normy życia szkolnego;
5) popełnia wykroczenia związane z dyscypliną w Szkole i poza nią;
6) narusza zasady bezpieczeństwa, przez co naraża zdrowie własne i innych;
7) lekceważy upomnienia i uwagi. - Ocenę naganną zachowania otrzymuje uczeń, który:
1) agresywnie zachowuje się w stosunku do innych osób;
2)dokonał lub dokonuje aktów wandalizmu, kradzieży, wymuszenia;
3) samowolnie opuszcza zajęcia lekcyjne i wagaruje;
4) premedytacją łamie obowiązujące w Szkole prawa;
5) ma demoralizujący wpływ na innych uczniów;
6) w sposób drastyczny narusza zasady bezpieczeństwa, sprowadzając niebezpieczeństwo dla życia i zdrowia innych osób;
7) rozprowadza pornografię, narkotyki lub inne substancje odurzające;
8) udowodniono mu pozostawanie pod wpływem środków psychotropowych: alkoholu, narkotyków, dopalaczy lub innych środków mających wpływ na zdrowie;
9) udowodniono mu poniżanie innych, szantaż i stosowanie gróźb wobec innych osób;
10) dopuszcza się cyberprzemocy wobec uczniów i pracowników. - Przy ustaleniu oceny nieodpowiedniej i nagannej kryteriów nie stosuje się łącznie.
- (Uchylony).
§ 52a
- Ocenianie bieżące zachowania ucznia odbywa się poprzez systematyczną obserwację przez wszystkich nauczycieli postaw, zachowań i aktywności ucznia, odnoszących się do obszarów, o których mowa w § 52 ust. 2, dokumentowanych wpisami dokonywanymi w dzienniku elektronicznym w zakładce „Uwagi o uczniu”.
- Raz w miesiącu wychowawca podsumowuje uwagi pozytywne i negatywne oraz podaje informacje uczniom. Na podstawie wpisów, o których mowa w ust. 1 oraz kryteriów oceniania ucznia, o których mowa w § 52 ust. 4-9, formułuje ocenę bieżącą, to jest miesięczną ocenę zachowania w skali:
1) wzorowe – wz;
2) bardzo dobre – bdb;
3) dobre – db;
4) poprawne – pop;
5) nieodpowiednie – ndp;
6) naganne – nag.
§ 53
- Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z religii i etyki ustala się w skali określonej w § 45 ust. 1.
§ 54
- Uczeń lub jego rodzice mogą ubiegać się o otrzymanie wyższej, niż przewidywana, rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Warunki ubiegania się o otrzymanie wyższej, niż przewidywana, rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych są następujące:
1) systematyczne uczestnictwo w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
2) przystąpienie do wszystkich pisemnych form sprawdzenia wiedzy i umiejętności,
3) skorzystanie w ciągu roku szkolnego z możliwości poprawy oceny z większości prac pisemnych. - Pisemny wniosek o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej wyższej, niż przewidywana składa się do nauczyciela, który ustalił ocenę, w terminie do dwóch dni roboczych od dnia powiadomienia o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie i wskazanie oceny, o jaką ubiega się uczeń.
- (Uchylony).
- Nauczyciel po analizie wniosku może postanowić o:
1) uznaniu wniosku za zasadny i ustalić ocenę, o którą ubiega się uczeń;
2) podtrzymać przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną i uzasadnić swoją decyzję;
3) sprawdzeniu wiedzy i umiejętności ucznia poprzez pracę pisemną lub ćwiczenia praktyczne, których zakres spełnia wymagania na wnioskowaną ocenę. - O doborze zadań i ćwiczeń, o których mowa w ust. 5 pkt 3 decyduje nauczyciel, uwzględniając wymagania edukacyjne, o których mowa w §43a ust. 1 pkt. 1
- Przeprowadzenie sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia może odbyć się nie później niż dwa dni przed rocznym zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
- Warunkiem uzyskania oceny wyższej niż przewidywana jest uzyskanie co najmniej 70% maksymalnej ilości punktów z pracy pisemnej, a w przypadku plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego poprawne wykonanie ćwiczeń praktycznych.
- W wyniku sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczeń może otrzymać wnioskowaną ocenę lub zachować ocenę przewidywaną. Ocena ustalona przez nauczyciela jest ostateczna i może być zmieniona tylko w drodze pisemnego sprawdzianu wiedzy i umiejętności, o którym mowa w § 58.
- Z przeprowadzonego sprawdzenia wiedzy i umiejętności, o którym mowa w ust. 5 pkt 3, nauczyciel sporządza protokół, w którym odnotowuje ocenę i zwięzłą informację o wyniku pracy pisemnej lub ćwiczeń praktycznych, a także poprawioną i ocenioną pracę pisemną.
- O wyniku sprawdzenia wiedzy i umiejętności nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców w ciągu dwóch dni od jego przeprowadzenia.
§ 55
- Uczeń lub jego rodzice mogą ubiegać się o otrzymanie wyższej, niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Warunki ubiegania się o otrzymanie wyższej, niż przewidywana, rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania są następujące:
1) uczeń nie dopuścił się czynów:
a) zagrożonych karą przeniesienia do innej szkoły, o których mowa w § 40 ust. 1,
b) fałszowania dokumentów szkolnych, usprawiedliwień, ocen,
c) celowego niszczenia lub kradzieży mienia szkolnego albo prywatnego,
d) celowego sprowadzenia niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia innych ludzi;
e) kradzieży i/lub posługiwania się danymi dostępowymi do cudzego konta w dzienniku elektronicznym.
2) uczniowi nie została udzielona kara statutowa;
3) (uchylony);
4) (uchylony);
5) w przypadku wyrządzenia szkody uczeń przeprosił, naprawił wyrządzoną szkodę lub/i zadośćuczynił pokrzywdzonemu. - Pisemny wniosek o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej wyższej, niż przewidywana, składa się do wychowawcy w terminie do dwóch dni roboczych od dnia powiadomienia o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie i wskazanie oceny, o jaką ubiega się uczeń.
- Jeżeli wniosek spełnia kryteria, o których mowa w ust. 2, wychowawca rozpatruje go, w przeciwnym razie odrzuca wniosek i informuje o tym rodziców, wskazując powód odrzucenia.
- Wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących dany oddział, ustala ocenę wyższą niż przewidywana, – jeśli:
1) stwierdzi, że przy jej ustalaniu nie uwzględniono należycie kryteriów oceniania zachowania lub
2) uczeń od ustalenia przewidywanej oceny do dnia klasyfikacji swoim zachowaniem wypełnił kryteria uzyskania oceny, o jaka się ubiega;
3) opinia nauczycieli będzie pozytywna. - Jeśli nie zaistnieją przesłanki, o których mowa w ustępie poprzedzającym, uczeń zachowuje ocenę przewidywaną. Może ona być zmieniona w przypadku wniesienia przez rodzica zastrzeżeń wskazujących, iż roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. W takim przypadku stosuje się zapisy § 58.
- Przed podjęciem ostatecznej decyzji wychowawca może zasięgnąć opinii pedagoga i psychologa.
§ 56
- Uczeń nieklasyfikowany przystępuje do egzaminu klasyfikacyjnego.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
- Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna i może być zmieniona tylko w drodze egzaminu poprawkowego lub sprawdzianu wiadomości i umiejętności, o których mowa § 57 i § 58.
- Tematy zadań i ćwiczeń do egzaminu klasyfikacyjnego przygotowuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, uwzględniając wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania wszystkich ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
- Terminy, warunki, tryb i formę przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, rodzaje zajęć edukacyjnych, z których nie przeprowadza się egzaminu klasyfikacyjnego ucznia realizującego obowiązek szkolny poza Szkołą, skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego oraz odpowiedniego dokumentowania jego przebiegu określają przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§ 57
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał niedostateczną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
- Zestawy zadań i ćwiczeń do egzaminu poprawkowego przygotowuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, a zatwierdza Dyrektor. Zakres wiedzy i umiejętności i umiejętności objętych egzaminem poprawkowym powinien uwzględnić wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- Terminy egzaminu poprawkowego, tryb i formę jego przeprowadzania, skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, z uwzględnieniem prawidłowości przeprowadzenia tego egzaminu oraz odpowiedniego udokumentowania przebiegu określają właściwe przepisy dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§ 58
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ustępie poprzedzającym, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania do 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Powinny one mieć formę pisemną i zawierać sformułowany zarzut o uchybieniach.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
3a. Zestawy zadań i ćwiczeń do sprawdzianu wiadomości i umiejętności przygotowuje komisja przeprowadzająca sprawdzian, a zatwierdza Dyrektor. Zakres wiedzy i umiejętności objętych sprawdzianem powinien uwzględnić wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania rocznych ocen klasyfikacyjnych. - Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 57.
- Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.
- Termin, tryb i formę przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, oraz ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, o której mowa w ust. 3 pkt 2, skład komisji, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego sprawdzianu lub prawidłowości ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz odpowiedniego udokumentowania pracy komisji określają właściwe przepisy dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.