V. GASNĄCA ŚWIECA, BAŃKA W BAŃCE I PŁYWAJĄCE JAJKO W SŁONEJ WODZIE
Treść
Przy użyciu przedmiotów znajdujących się w każdym domu wykonaliśmy wspólnie proste doświadczenia. Zabawy było co niemiara, a przy tym uczniowie zapoznali się z właściwościami substancji, dowiedzieli się, co to jest dyfuzja i napięcie powierzchniowe. Odróżniali reakcje chemiczne od zjawisk fizycznych.
PŁYWAJĄCE JAJKO
Jajko opada na dno, jeśli włożymy je do szklanki zwykłej wody pitnej. Co się stanie, jeśli dodamy do wody sól? Wyniki eksperymentu są bardzo ciekawe i uczą nas kilku interesujących faktów o gęstości.
Jajko ma większą gęstość od wody dlatego w szklance z wodą opada na dno. Kiedy wsypiemy do wody soli – jajko unosi się, ponieważ sól zwiększa gęstość wody.
GASNĄCA ŚWIECZKA
Żeby świeczka mogła się palić potrzebny jest tlen. Długość palenia się świeczki pod szklanką zależna jest od ilości tlenu, który się tam znajduje. Kiedy go zabraknie (zostaje zużyty w procesie palenia), to świeczka zgaśnie. A co stało się z wodą? Została wciągnięta pod naczynie. Dzieje się dlatego, ponieważ po zgaśnięciu świeczki ciśnienie powietrza pod naczyniem obniża się i wytwarza się podciśnienie.
BAŃKA W BAŃCE
Uczniowie próbowali zrobić bańkę w bańce . Robili zawody komu się to uda. Jest to fantastyczny sposób na naukę koordynacji ruchowej, skupienia, ostrożności, no i przede wszystkim – anielskiej cierpliwości.