Przejdź do treści
Slider2
1
3
5
Przejdź do stopki

XIII. ZAJĘCIA TERENOWE

Treść

Na zajęcia terenowe wybraliśmy się do lasu. Poprosiłam uczniów, aby usiedli i zamknęli oczy. Następnie starali się za pomocą wszystkich zmysłów zarejestrować jak najwięcej informacji. Uczniowie słyszeli szelest liści, szum wiatru, skrzeczenie sroki, gwizdanie kosa, świergot innych ptaków i oczywiście przejeżdżające samochody. Czuli na skórze powiew wiatru, zapach trawy, liści, chłód lub ciepło. Następnie nie otwierając oczu, opowiadali o swoich spostrzeżeniach, doznaniach. Omawialiśmy zmysły, z jakich korzystamy oraz bodźce, na jakie one reagują. Po tym ćwiczeniu zanotowali w kartach pracy swoje spostrzeżenia. W kolejnym ćwiczeniu uczniowie opisywali tylko to, co można zaobserwować za pomocą zmysłu wzroku i wyszukać jak najwięcej szczegółów otoczenia na przykład rośliny na trawniku, gatunki drzew, krzewów, ptaki, owady, ślimaki. Zwracali uwagę na cechy obiektów, które możemy zaobserwować wzrokowo (kształt, kolor, wielkość, położenie). W podsumowaniu doszliśmy do wniosku, że do pełnej obserwacji potrzebna jest współpraca wszystkich zmysłów. Podczas kolejnych ćwiczeń uczniowie używali do obserwacji zabranych ze sobą przyrządów – mapy, lornetki, taśmy mierniczej, lupy.

Obserwowali, czy drzewo ma szorstką czy gładką korę, czy jest to drzewo liściaste czy iglaste. Opisywali kształt liści, długość igieł, opisywali kształt korony. Zwracali uwagę czy drzewo jest rozłożyste czy strzeliste. Przy pomocy lupy obserwowali drobne organizmy na korze drzewa, a przy pomocy lornetki – ptaki w jego gałęziach. Próbowali wyczuć zapach liści czy kory. Mierzyli przy pomocy taśmy mierniczej obwód drzewa. Zapisywali spostrzeżenia w karcie pracy.

65815