V. MODEL UKŁADU POKARMOWEGO, ZJAWISKO OSMOZY, WYKRYWANIE WIT.C
Treść
Na kółku biologicznym uczniowie skonstruowali model układu pokarmowego o długości 12m, poznali odcinki przewodu pokarmowego, miejsca trawienia skrobi i białek, mechanizm wchłaniania wody. Na kolejnych zajęciach uczniowie badali zjawisko osmozy na przykładzie marchewki, surowego i ugotowanego ziemniaka, rodzynek oraz żelek. Następnie uczniowie obejrzeli symulację filtracji nerkowej oraz makroskopową budowę nerki, wykonali model nefronu i nerki. Na ostatnich majowych zajęciach uczniowie wykrywali wit.C w soku z owoców, wykonali doświadczenie, w którym porównywali zawartość wit.C w różnych sokach pomarańczowych oraz badali rozpuszczalność witamin w wodzie i tłuszczach.
1. Gdzie jest więcej witaminy? - wykrywanie wit.C w owocach
2. Dlaczego mocz jest żółty? - modelowanie pracy nerek
3. Kiedy ma być po równo, czyli jak działa osmoza
4. Model układu pokarmowego - trawienie pokarmów