Informacje ogólne
Treść
1. Nazwa zajęć: ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
2. Ilość uczestników: 10
3. Ilość godzin: 60
4. Cele:
1. Poprawa komunikacji interpersonalnej.
2. Wypracowanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem.
3. Niwelowanie stresu i napięć emocjonalnych.
4. Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych na materiale ortograficznym.
5. Praca nad wzmocnieniem poczucia własnej wartości.
6. Motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.
5. Charakter zajęć:
Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość pokonania trudności w uczeniu się poprzez trening ćwiczeń specjalistycznych prowadzonych metodą ortograffitii, która mobilizuje wszystkie sfery ucznia do osiągnięcia sukcesu. Wykorzystane zostaną również programy komputerowe, zeszyty ćwiczeń ortograffitii, zestaw inteligencji wielorakich w nauczaniu ortografii, zestawy do ćwiczeń percepcji słuchowej i koncentracji, ćwiczeń graficznych, rozwijających sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo - ruchową zgodnie z zamysłem Hany Tymichovej.
Zakładane efekty: wzrost sprawności funkcji wzrokowych, słuchowych, przestrzennych i ruchowych; wzrost poziomu umiejętności czytania ze zrozumieniem; usprawnienie pamięci oraz koncentracji uwagi; nabycie umiejętności dostrzegania i korygowania popełnionych błędów; podniesienie umiejętności stosowania zasad ortograficznych w praktyce; wypracowanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem; podniesienie motywacji do nauki.
6. Realizacja projektu:
Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV – V. Podczas zajęć będą realizowane następujące zadania terapeutyczne:
1. Stwarzanie okazji do odnoszenia sukcesu.
2. Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych
a) w sferze słuchowo-językowej:
– wzbogacanie słownika czynnego i biernego,
– praca nad poprawnością ustnych i pisemnych wypowiedzi,
– doskonalenie umiejętności różnicowania głosek i dokonywania operacji na cząstkach fonologicznych,
– doskonalenie pamięci i spostrzegawczości słuchowej,
– doskonalenie kompetencji komunikacyjnych,
b) w sferze wzrokowej:
– usprawnianie analizatora wzrokowego,
– ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej,
– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
c) w sferze ruchowej:
– ćwiczenia motoryki ręki piszącej,
– poprawa poziomu graficznego pisma,
– doskonalenie koordynacji ruchów całego ciała,
d) utrwalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
e) ćwiczenie koncentracji uwagi.
3. Doskonalenie umiejętności szkolnych:
– usprawnianie techniki czytania,
– ćwiczenia w rozumieniu czytanej treści,
– wypracowanie nawyku pisania poprawnego pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, graficznym,
– wdrażanie do autokorekty,
– wypracowanie czujności i wrażliwości ortograficznej,
– utrwalenie zasad ortograficznych (znajomość i stosowanie),
– wypracowanie umiejętności redagowania tekstów.